Bagels

Idag tog jag tag i bagel-bakningen! Har tänkt länge att jag ska baka men det har helt enkelt inte bilvit av. Då jag pratade i telefon i ca 2 timmar så blev det lite krångligt med bakningen för jag ville inte lägga på. Då får man nog skylla sig själv..

Ialla fall, de blev megastora och inte lika jämna som de brukar vara men med lite smör och en ostskiva på så smakade de lika ljuvligt som vanligt!

Receptet är nog bland de lättaste som finns. Jag hittade det på en amerikansk sida och nu tänker jag dela med mig det mer er.


25g jäst
5 dl vatten
2 1/2 tsk salt
1/2 dl sirap
8-12dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke och tillsätt handvarmt vatten.
I med sirap, salt och till sist vetemjölet.
Ta lite i taget tills degen är fast.
Låt jäsa i 1h.
Sätt ugnen på 225*C
Ta fram en stor kastrull, fylld till hälften med vatten och 2 tsk socker, och sätt på kokning.
Ta degen och knåda lite lätt på bordet.
Dela och rulla bitarna till bollar. Ungefär som en tennisboll. Platta till och gör ett hål i mitten. (Shotglas är perfekt!)
Låt jäsa i ca 15 min under handduk på plåten.
Lägg ner bageln i det kokande vattnet- ca 2 min.
Tillbaka på plåten och in i ugnen tills de fått gyllenbrun färg. 10-15 min.





I finally made some bagels! I wanted to do them for so long but I just got lazy when I thought about it.
Some butter and cheese and they taste yummie!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0