Kanelbullens dag


Att gå med två hundar och ett barn till ishallen var en utmaning för mig idag. Bella skötte sig utmärkt- till skillnad från hundarna. Det var som att de visste var vi skulle så de körde ett race i princip hela vägen. Inte det lättaste så nu är jag helt slut efter dagens alla händelser.

På eftermiddagen så var ser bullbak på schemat. Är det kanelbullens dag så ska det bakas!

Mitt recept för dessa kanelbullar är bland det enklaste. Bara så synd att det ska ta sån tid med jäsningen.

Deg:
50g jäst
50g margarin
5dl mjölk
12-14dl vetemjöl
1 tsk salt
1 1/2 dl socker
2 tsk malen kardemumma

Fyllning:
75g strösocker
2tsk kanel
1 1/2 dl strösocker

Garnering:
1 vispat ägg
Pärlsocker

Gör så här:
Smält margarinet och häll i mjölken. Värm det tills det är fingervarmt.
Dela jästen i bunken och i med lite av degspadet. Rör om tills jästen är upplöst. I med resten av degspadet. Tillsätt socker, salt och ev kardemumma.
Häll i mjöl och knåda tills degen är fast och fin. (Spara lite mjöl) Jäs under handduk i 30 min.

Dela degen i två delar, kavla ut och på med smörfyllningen (jag brukar blanda ihop allt i förväg) Rulla ihop och dela i lika delar. Lägg i formar och jäs i ytterligare 30min under handduk. 
Pensla på med ägg och ha på pärlsockret. In i mitten av ugnen, ca 5min, på 250 grader.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0