Hyttsill och glasblåsning

Det blev en helt okej kväll igår. Vi åkte till Skruv. Där var det ölprovning. De gck igenom historia, tillverkning och smaker. Rätt intressant. Den enda nackdelen var att framför oss låg en skagensmörgås och som vi inte fick äta på en gång. Vi åt lunch vid tolv och strax efter sju fick man börja. Man märkte att det var många som inte ätit innan för det blev helt tyst i lokalen och man hörde bara bestickens läte mot tallrikarna.

Efter det gick vi till glasbruket. Där var det långbord uppdukat. Vi skulle bli bjudna på en småländsk specialitet- som de uttryckte det. Det var hyttsill, korv, bakad potatis, knäckebröd och fläsk. Jag var lite skeptisk till maten då jag bara ätit kall sill. Men det var verkligen supergott! Det godaste var den bakade potatisen, med lite smör, och till det den salta sillen.
Efterrätten bestod av ostkaka med grädde och sylt.

Recept
10 urvattnade saltsillfiléer
100 g smör eller margarin
4 stora gula lökar
3 dl grädde

Ugnstemperatur 250ºC
Skölj sillfiléerna och låt dem rinna av. Lägg dem i en ugnssäker form. Klicka på hälften av matfettet. Stek i ugn, 250ºC, ca 15 minuter. Skala och hacka löken. Bryn löken lätt i resten av matfettet och lägg den ovanpå sillen i formen. Häll på grädde och stek ytterligare ca 15 minuter tills grädden kokat in och såsen blivit tjock och simmig. Servera med bakad potatis, knäckebröd och öl.


Efteråt fick man blåsa sitt eget dricksglas. Jag blev som ett litet barn på julafton. När jag var liten ville jag bli glasblåsare. Det var så häftigt att se vad de kan göra utav en liten orange klump. Både jag och Johan gjorde ett eget glas. Lägger upp en bild så fort vi fått hem glasen. 

Jag har fortfarande inte förstått att vi flyttat. Det känns som en sommarlägenhet och att vi snart ska flytta igen. Den här flytten kommer ta längst tid att smälta. Det är inte det att jag inte vill bo här men efter att ha bott i Uppsala i 3 år så var det som ens hem. Och det är nu jag insett att det kändes som ett permanent hem. Man märker inte det föran man lämnar staden. Jag borde ju vara van vid det här laget.


Kommentarer
Postat av: Ida b

Jag har som inte heller fattat... Tänker att du snart ska komma hem till oss och hälsa på. Jag saknar er!. Kram

2010-05-07 @ 17:50:54
Postat av: zandra

Kom heeeeeeem, vi börjar om igen, vi glömmer allt!



kom tillbaka nu, jag saknar dig!

2010-05-11 @ 21:58:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0